Intet

Titel: Intet
Forfatter: Catherine Ryan Howard 
Forlag: forlaget Zara
Anmeldereksemplar fra forlaget Zara
Originaltitel: The Nothing Man 
Sidetal: 341

Bare 12 år gammel er Eve Black den eneste overlevende i sin familie efter et overfald begået af den berygtede voldsmand "Intetmanden". Nu er hun voksen og besat af at finde den mand, der ødelagde hendes liv. 

Jim Doyle, der er sikkerhedsvagt i et supermarked, er gået i gang med at læse bogen "Intetmanden". Eve har skrevet den som en sand beretning og erindringsbog over den efterforskning, som blev ført for at finde den mand, der dræbte hele hendes familie. Side for side vokser hans vrede. Jim er nemlig ikke bare interesseret i at læse om "Intetmanden". Han ER "Intetmanden". 

Jim opdager hurtigt, hvor faretruende tæt EVe er på at finde frem til sandheden. Han indser, at hun ikke giver op, før hun har fundet ham. Han har intet andet valg end at stoppe hende, inden hun finder ham. 

Intet er en virkelig intens læsning, og for mig er den ny måde at læse den her opbygning. Normalt sidder vi på sidelinjen for at opfange alle spor for at finde ud af hvem morderen er - i Intet ved vi det fra første side. 

Historien er bygget op med at vi læser Eves bog, samtidig med Jim og det fungerer super godt! Jeg er virkelig imponeret og jeg er fuldt ud revet med. Der kommer en hel vild intensitet ud fra siderne når man får historierne fra begge sider, og til tider glemmer at vi læser med fra Jims side. 

Plottet er super spændende og det er så gennemført. Jeg har virkelig været opslugt af den her historie, og jeg sidder tilbage med en følelse af at delvist forstå Jim, og ikke mindst Eve. For selvom vi får lagt alle kort på bordene fra start, så er der stadig mange små detaljer vi først finder ud af til sidst og det forstærker virkelig intensiteten omkring "Intetmanden". 

Jeg er vild med historien og skal helt klar læse noget mere af Catherine. Bogen fanger dig hurtigt, og trods meget små passager der nemt kan blive lange og langtrukken, så gør ændringen af det normale krimi setup, at det er meget mere flydende. Du læser hvad Jim læser, og gider han ikke læse noget, så springer han det sgu bare over. Du kommer så tæt på Jim at du virkelig bliver skræmt over hans person og hans mission for at finde ud af hvad Eve ved og ikke ved.  

Bogen er medrivende og virkelig skræmmende. Læs den, men måske ikke ved sengetid. 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag