Brisingr

Forfatter: Christopher Paolini
Sidetal: 798
Forlag: Carlsen Egmont
Serie: Nr. 3 i Arven-serien


Citat: Bøger bør komme derhen, hvor de bliver mest værdsat, og ikke stå ulæste og samle støv på en glemt reol. 
Kort referat:
Eder aflægges ...
Alliancer sættes på prøve ...
Styrker tørner sammen ...
Det er kun ganske få måneder siden, at Eragon for første gang sagde ordet "brisingr", der betyder ild på det gamle sprog. I mellemtiden har han ikke blot lært at fremsige besværgelser, men er også blevet udsat for uhyrlige prøvelser. I det kolossale slag på Den Brædende Slette slap Eragon og hans drage, Saphira, med nød og næppe væk med livet i behold, men der er ingen tid til hvile. Eragon må sande, at han er bundet af det utal af løfter, han har afgivet, men ikke nødvendigvis kan indfri.
Først og fremmest har han svoret at hjælpe sin fætter med at befri hans elskede Katrina fra fangenskab i Helgrind, men Roran er ikke den eneste, der har krav på Eragons troskab. Varden har desperat brug for hans bistand, og det samme er tilfældet for elverfolket og dværgene. Da der bliver ufred blandt oprørerne, og faren er størst, bliver Eragon tvunget til at træffe et valg. Et valg, der vil føre ham gennem Riget og længere endnu. Et valg, der kan føre til uforudset lidelse.
Citat: Det var forfærdeligt! udbrød han. Jeg ville hellere kæmpe mod en Skygge end gøre det igen. Helt ærligt! Så slemt var det ikke, Eragon.Jo det var!Du er en køn Dragerytter, bange for at tale til en stor forsamling! Hvis bare Galbatorix vidste det, ville han havde krammet på dig, bare han bad dig holde en tale for dine troper. Ha! Det er ikke sjovt, brummede han, men hun blev bare ved med at klukle. 
Kommentar: 
Jeg synes det er så svært at beskrive en bog der er så lang, og som er i en serie for man skal virkelig passe på med at afsløre alt for meget.
Men kort sagt bliver bogen ikke mindre spændende. Tværdigmod opbygges der mere og mere spænding og som der står på sidste side; "Her slutter tredje bog i beretningen om Arven. Historien fortsættes og afsluttes i bog fire". Paolini skriver selv til sidst at han egentlig kun regnede med at skrive 3 bøger, altså en triologi, men det blev til 4 fordi han havde så meget han skulle ud med.
Jeg har rigtig svært ved at se hvordan det kun kunne blive til 3, for synes der er så mange relevante historier/fakta som er vigtige for historien. Og flere gang sad jeg med hjertet oppe i halsen fordi historien/faktaen var så chokerende og uforudsigelse.
Jeg glæder mig rigtig meget til at læse slutningen og hvordan det kommer til at gå dem alle sammen.
Citat: For evig følger solen sit spor fra horisont til horisont, og for evigt følger månen efter, og for evigt vil dagene rulle forbi uden hensyn til de liv, de kværner bort et for et. Hvor meget de end forsøger, undslipper ingen skabninger døden for evigt, end ikke elverfolkene eller ånderne. For alle kommer der en afslutning. Hvis du ser mig nu, Eragon, så er afslutningen kommet for mig, og jeg er død, og du ved, at jeg er din far. 
Find mig på Facebook og Goodreads.

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag