NY Times 'By the Book' Tag

Malene fra Wondrousbibliophile har opfordret alle der ikke har lavet "NY Times 'By the Book' Tag", til at være med, og det synes jeg godt lige jeg kan, nu hvor jeg holder en pause fra at tænke (og frygte) min eksamen på fredag.



1. Hvilken bog er der på dit natbord? 
Lige nu ligger "Voices of the Gods" af Trudi Canavan på mit natbord, og lige nu ser det ud som om den kommer til at ligge der et stykke tid. Selvom jeg kun mangler omkring 200 sider, så synes jeg virkelig den er tung og meget svær at komme igennem. Selvfølgelig har min eksamen også noget at skulle have sagt, for har faktisk ikke læst et stykke tid, meeen det er svært at komme igennem en bog når man ikke helt gider historien mere.

2. Hvilken bog var den sidste, du læste, som du vil betegne som fantastisk?
"London Road" af Samantha Young. Du kan læse min anmeldelse lidt længere nede på bloggen, eller klikke her. Det er ikke altid en fortsættelse holder, men jeg elskede den her, fordi det var i samme univers med nye (uden at være helt nye) personer jeg skulle følge.

3. Hvis du kunne møde en hvilken som helst forfatter - død eller levende - hvem skulle det så være? Og hvad kunne du tænke dig at vide?
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at møde Dennis Jürgensen, fordi det var hans bøger der fik mig til at læse og Stephenie Meyer som satte i gang i det igen. Også alle de andre hehe. Ann Grue, Sara Blædel, Julie Hastrup, Trudi Canavan, J. K. Rowling, Charles Dickens, Jane Austen, H. C. Andersen osv.
Men hvad kunne jeg tænke mig at vide? Ja det ved jeg ikke. Jeg har ingen ide om hvad jeg skulle sige til disse mennesker hvis jeg en dag møder dem. Jeg er virkelig dårlig til at finde på spørgsmål og kan huske jeg blev helt paf da jeg sidste sensommer mødte Kenneth Bøgh Andersen. Jeg mener, hvad spørg man om? Hvis i har nogle fif så tager jeg gerne imod, så jeg kan forberede mig til Fantasyfestivalen i september :D

4. Hvilke bøger vil man blive overrasket over at finde på din bogreol? 
Jeg var så heldig at vinde Pipaluks Facebook konkurrence i sidste måned, og det var to digt samlinger. Jeg har aldrig rørt en digt samling - jo måske i folkeskolen fordi jeg skulle, men ellers ikke. Og jeg ville så gerne vinde dem, dels fordi Pipaluk har rost dem meget, men også fordi et af mine bogmål i år, er at læse noget jeg ikke normalt læser, og de skulle meget gerne læses i år. Eller i hvert fald en af dem :)

5. Hvordan organiserer du dine bogreoler? 
Der hvor der er plads! Det er lidt som Malene skrev, et tetris spil til tider.
Når ens hjem ikke er så stort, jamen så er det bare hulter til bulter og der hvor jeg lige kan få klemt en mere ind. Jeg forsøgte på et tidspunkt at have dem i alfabetisk orden, men det gik hurtigt galt da pladsen ikke blev udnyttet ordentligt. Så lige nu står de bare samlet i forfatter orden. Alle Dennis Jürgensen står samme osv.

6. Hvilken bog har du altid haft en intention om at læse, men aldrig kommet i gang med? Er der bøger du er pinligt berørt over ikke at have læst? 
Uh der er mange. Der er rigtig mange klassikere jeg ikke har læst og ofte aldrig har hørt om. Men er stolt over at have læst "Stolthed og fordom" og den første Sherlock Holmes historie.
Men jeg har det sådan lidt, at jeg læser det jeg har lyst til, og ikke for at andre kan beundre det jeg læser. For ikke mere end et år siden, læste jeg ting fordi alle andre hentydet at, det var noget man skulle læse som bogelsker og bogblogger, også skulle jeg jo læse det.
Fx. "Dracula", "Sherlock Holmes" og en Charles Dickens samling - de blev udelukkende købt fordi det var klassikere og jeg kunne vise mig lidt frem over for andre bogbloggere og sige jeg havde dem. Jeg er utrolig glad for at jeg har dem i min samling i dag, men jeg er blevet meget mere bevidst om at jeg ikke behøver en bog, bare fordi alle andre læser den og de hentyder jeg skal have den stående for at være en ægte bogelsker.
Er det bare mig der har haft det sådan?

7. Skuffende, overvurderet, bare ikke god: Hvilken bog føler du, du burde kunne lide, men det modsatte skete? Kan du huske den sidste bog, du lagde fra dig, uden at færdiggøre den?
"Morder-Anders" af Jonas Jonasson er bestemt en af dem jeg kommer i tanke om. Jeg elskede "Den 100-årige" og "Analfabeten" var også god, men "Morder-Anders" brød jeg mig virkelig ikke om, og overvejede flere gange bare at stoppe og ligge den tilbage på hylden.
"American Psyko" er også en af dem jeg var synes var for røv syg og kedelig. Der skete ikke en skid, og efter 200 sider, afleverede jeg den på biblioteket igen.

8. Hvilken slags historier bliver du draget imod? Hvilke gør det modsatte? 
Jeg elsker kærlighedsdrama, men jeg kan også få nok af det. Fantasy og ubeskrivelige universer som Harry Potter og Eragon fanger mig helt 100% og ikke mindst historiske romaner. Ken Follett er nok et af de bedste kendskaber jeg har gjort inde for det.
På trods af at jeg elsker kærlighed og dramaen, så kan jeg også få nok. Nogen gange bliver det for meget og for forudsigeligt.
Generelt skal der ske noget og der bogen skal fange inde for de første 50 sider, ellers gider jeg ikke læse mere.

9. Hvis du kunne få statsministeren til at læse en bog, hvilken skulle det så være? 
Hahaha sikke et spøjst spørgsmål, og jeg har absolut ingen ide.
Måske min mappe på kommunen og i psykiatrien, så han kan se hvor svært det er nogen gange haha. Men jeg har ingen ide. Der er finde et utal af fantastiske bøger, så det er svært at vælge - plus hvad kan han li ;)

10. Hvad planlægger du at læse næste gang?
"The Crown" er bestilt og på vej, så jeg har overvejet at genlæse "The Heir" inden jeg går i gang med den. Men lige nu er jeg gået i gang med "Fanden på væggen" og den skal lige være færdig først.

Kommentarer

  1. I forlængelse af det du skrev, om at føle sig presset til at læse bøger, som andre har påpeget er vigtige, så tror jeg det er rigtig vigtigt, at man læser de bøger, som man selv har lyst til - uanset hvad andre siger. Man er ikke større bogelsker fordi man har læst et par bøger, som andre ikke har. Det at være bogelsker er mange ting, og der findes alligevel så mange bøger i verden, at ingen af os kan nå at læse dem alle, så hvorfor ikke bruge tiden på de bøger, som vi enkeltvis synes er spændende? :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag