Ørkenspyddet del 1

Titel: Ørkenspyddet del 1
Forfatter: Peter V. Brett
Forlag: DreamLitt
Anmeldereksemplar fra DreamLitt 🙂
Originaltitel: The desert spear
Sidetal: 551
Serie: #2 i serien om den tatoverede mand


Natten regeres af hungrende dæmoner, der næres af den svindende befolkning, som er tvunget til at skjule sig bag halvglemte beskyttelsesruner. Legenderne fortæller om en Forløser: en generat, der engang forenede alle folkeslag til én kraft, som besejrede dæmonerne. Men er Forløserens genkomst blot endnu en myte?
Måske ikke. 
Ahmann Jardir rider ud af ørkenen. Han har trænet ørkenstammerne til en dæmondræbende hær og har udråbt sig selv Shar´Dama Ka, Forløseren. Han bærer mystiske våben, et spyd og en krone, som retfærdiggør hans krav på titlen. Men nordboerne har udråbt deres egen Forløser: den tatoverede mand, en mørk, hemmelighedsfuld skikkelse. Engang var Shar´Dama Ka og den tatoverede mand allierede. Nu er de bitre fjender. 
Gamle alliancer sættes på prøve, og nye opstår. Alt imens dukker en ny race dæmoner op - mere intelligente og mere dødbringende end nogensinde før.



Jeg beklager, men jeg kunne ikke lide første halvdel af bogen. Og det er udelukkende fordi jeg ikke bryder mig om karakteren Jadir. Jeg kunne ikke lide ham i først bog, og jeg kan bestemt heller ikke lide ham nu.
Dog synes jeg det er rigtig fedt at få den store baggrunds beskrivelse af ham, og hans opvækst - det sætter ham i et andet lys. Men desværre ikke nok til at jeg kan lide ham mere af den grund. 😅
Det piner mig at måtte sige at første halvdel var meget lang for mig at komme igennem, for der sker rigtig mange spændende ting og det er en enormt spændende udvikling han har sig. Men når det er en karakter jeg ikke kan lide, så er det svært at føle sig lige så medrevet, som ved en karakter, man virkelig elsker.

Dog synes jeg at anden halvdel var vildt god! Og det siger jeg fordi der kommer et andet synspunkt og nogle andre karakterer 😅 (Jadir er ikke min favorit)
Jeg nød specielt de sidste 50 sider, da jeg flere gange udbrød i højlydt grin over de små, men vildt sjove ting. Den har en interessant udvikling, på trods af at det er de små ting, men den ligger op til utrolig mange store ting, som jeg er meget spændt på at følge.

Alt i alt synes jeg bogen er god, og den ligger op til en meget spændende 2 del, som jeg glæder mig til at læse. Alle beskrivelserne virkelig velovervejet samt karakterne og den kommende handling, og det hele minder mig lidt om den samme følelse af Eragon-serien. Uddybbelsen og opsejlingen synes jeg er virkelig godt beskrevet, og ikke for hurtigt jaget igennem, som jeg synes andre bøger desværre kan have.
Så på trods af at jeg ikke kan lide Jadir, så er bogen fangende og spændende, og det ligger som sagt op til en meget spændende fortsættelse
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.


Kommentarer

Populære opslag