Større end os

Titel: Større end os
Forfatter: Christina Bonde
Forlag: Tellerup
Anmeldereksemplar fra Christina Bonde
Sidetal: 266

Caroline er 13 år da hun og hendes familie tager på juleferie på den idylliske kro Wilson´s Inn i Canada. Men det som skulle være den perfekte jul i smukke, snefulde bjergomgivelser, bliver hurtigt til rædsel da hun og familien fanges i en lavine, og lillebroren dør. 
Efter ulykken falder Carolines verden fra hinanden. Hendes far begynder at drikke, og moren får en depression. Caroline udvikler angst og lukker sig inde. 
Fem år senere rejser hun tilbage til kroen for at gense stedet. Caroline forelsker sig i den tre år ældre Jonathan Wilson, og sammen med ham opdager hun sandheden om lavinen. Hun bliver samtidig involveret i Wilsonfamiliens problemer og får tildelt en opgave der kræver at hun genfinder glæden ved julen... 

Der er sne, romantik og jul. Kan det være bedre med en dejlig julehistorie op til jul? Nej, men det er ikke helt det vi får af Christina Bonde. Vi får en masse sne, romantik og en masse jul, men vi får også en stor tragedie og angst der skal håndteres. Det gør heldigvis ikke historien dyster og mørk, men skaber en smuk historie om at komme videre efter en tragedie og lære at håndtere følelserne der kommer med. 

Jeg er vild med at vi bliver mindet om at julen ikke kun er lutter lagkage. Det er ikke en fantastisk årstid for alle, fordi der kan være dårlige minder forbundet med julen, og det har Caroline. 
Jeg synes Caroline er så sej! Efter fem år med angst, frygt og smerte vælger hun at konfrontere det ved netop at besøge det sted, hvor det hele skete. Det er så svært at være fyldt med angst også rent faktisk arbejde med den og konfrontere den - det giver endnu mere angst og tager virkelig lang tid. Caroline er så nem at elske fordi hun lægger ikke skjul på noget og hun forsøger at bearbejde det hele på sin egen måde.

Jeg er vild med historien fordi den netop tager et tabu som angst op, men også fordi den indeholder alle de dejlige ting som romantik, familie og jul. Det er ikke romantikken der tager over i historien, men Carolines følelser og mission om at håndtere hvad der skete den gang. 

Jeg elsker Større end os og kan ikke sige noget som helst negativt eller noget jeg ville ændre. Jeg er vild med den og elsker Christina Bondes skrivestil der bare rammer alle følelser.

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag