A Game of Thrones

Titel: A Game of Thrones
Forfatter: George R. R. Martin
Forlag: Penguin
Varighed: 33:58:34  
Serie: #1 A Song of Ice and Fire 
Format: Lydbog
Oplæser: Roy Dotrice

Winter is coming. Such is the stern motto of House Stark, the northernmost of the fieddoms that owe allegiance to King Robert Baratheon in far-off King's Landing. There Eddard Stark of Winterfell rules in Robert's name. There his family dwells in peace and comfort: his proud wife, Catelyn; his sons Robb, Brandon and Rickon; his daughters Sansa and Arya; and his bastard son, Jon Snow. Far to the north, behind the towering Wall, lie savage Wildings and worse - unnatural things relegated to myth during the centuries - long summer, but proving all too real and all too deadly in the turning of the season. 

Yet a more immediate threat lurks to the threat lurks to the south, where Jon Arryn, the Hand of the King, has died under mysterious circumstances. Now Robert is riding north to Winterfell, bringing his queen, the lovely but cold Cersei, his son, the cruel, vainglorious Prince Joffrey, and the queen's brothers Jaime and Tyroin of the powerful and wealthy House Lannister - the first a swordsman without equal, the secound a dwarf whose stunted stature belies a brilliant mind. Alle are heading for Winterfell and a fateful encounter that will change the course of kingdoms. 

Meanwhile, across the Narrow Sea, Prince Viserys, heir of the fallen House Targaryen, which once ruled alle of Westeros, schemes to reclaim the throne with an army of barbarian Dorthraki - whose loyalty he will purchase in the only coin left to him: his beautiful yet innocent sister, Daenerys. 

Jeg har fra starten af været stor fan af Game of Thrones HBO serien, dog uden at have læst bøgerne. Nu synes jeg det var på tide, og med ca. 3 timer hver dag i offentlig transport så fandt jeg den som lydbog på Libby (også selvom jeg har den i paperback).

Historien er velopbygget med et kæmpe persongalleri der kan overvælte enhver. Hvis ikke jeg havde set serien, er jeg ikke sikker på at jeg havde kunne følge med alle de karakterer, fordi de bliver lige så ofte kaldt ved deres kælenavn som rigtige navn. Og det kan være en udfordring at følge med i. Men jeg synes det lykkedes. 

Jeg er vild med historien. Roy Dotrice gør et super godt arbejde med at lægge stemmer til alle karakterer og fortælle historien. Det er dog tydeligt at bogen og serien er to vidt forskellige ting. 

Jeg var meget overrasket over hvor unge karakterne er i bogen, i forhold til serien, og ikke mindst nogen af karaktertrækkene synes jeg er vist på en anden måde i serien, end det indtryk jeg får i bogen. 
F.eks. har jeg altid følt meget for Catlyn og hun har været meget sympatisk, men efter at have hørt bogen, synes jeg faktisk hun er pisse irriterende. Jeg forstår hende godt, og hendes synspunkter, men jeg synes hendes behandling af Jon er så uretfærdig! 

Jeg glæder mig til at læse eller høre videre på serien, og se hvordan det hele er blevet skilret i serien i forhold til bogen. Jeg ved at det altid er to vidt forskellige ting, men det er alligevel lidt sjovt at sætte dem op mod hinanden når jeg nu elsker serien så meget. 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag