En aften i august

Titel: En aften i august
Forfatter: Victoria Hislop
Forlag: Zara
Anmeldereksemplar fra Zara
Originaltitel: One August Night
Sidetal: 348

Om aftenen den 25. August 1957 er der stor fest i fiskerlejet Plaka for at markere den endelige lukning af spedalskhedskolonien på den lille ø ud for Kretas nordkyst: Spinalonga. Man har fundet en kur mod den frygtede og invaliderende sygdom, og øens frivillige beboere har omsider fået lov til at vende hjem til deres familier og starte på et nyt liv. 

En tragisk hændelse midt under festlighederne sætter imidlertid en brat stopper for fejringen. Hvad kan være så dyrebart for nogen, at de sætter alt ind på ikke at miste det - om det så skal koste friheden eller livet? 

En hyggelig historien, hvor jeg misforstod hvem hovedpersonen var. Jeg undrede mig i hvert fald kort inde i historien, da der pludselig kom en brat ændring i historien. Men det gjorde kun fortællingen mere spændende og fangende. 

Victoria Hislop fortæller historien med kærlighed og spænding, dog følte jeg flere steder at der var nogle ting jeg ikke vidste og ting der ikke blevet sagt. Jeg har efterfølgende læst at mange anbefaler at man læser Øen først, også denne bagefter, fordi selvom det ikke er en efterfølger, så er der ting der måske bedre giver mening. 

Men på trods af det kunne jeg godt lide historien. Jeg synes Manolis er en stærk karakter, selvom jeg følte at jeg manglede noget. Jeg får et godt indtryk af ham og kan godt lide det tvist historien giver omkring ham. Jeg havde dog forventet at Spinalonga, havde fyldt mere og havde større betydning, men synes det passer godt ind. 

Den er letlæselig og hurtig at komme igennem, så jeg synes det er en middelmådig historie, der måske kun bliver bedre af at have læst Øen først. Jeg manglede lidt, men den fangede mig alligevel og gav mig en god læseoplevelse. 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag