I pestens tid - en coronakomedie

Titel: I pestens tid - en coronakomedie
Forfatter: Hanne Guldberg Mikkelsen
Forlag: Brændpunkt 
Anmeldereksemplar fra Brændpunkt
Sidetal: 133

Statsminister Dagmar Dreyer kastes ud i sit livs værste krise: Kort efter, at pandemi nummer et er afblæst og Dagmar har haft tid til at pudse vinduer og nyde en makrelmad, banker en ny pandemi på.

Centralt i fortællingen står lensbaronesse Bolette Krukow, som stikker af hjemmefra kort før sin 75-års fødselsdag. Med sig i bagagen har hun kortvennerne Den hvide Dame, Vætten Valdemar og Nissen Namminersorneruulutik. Hun har - muligvis - også en smule byldepest i lommen på sin oilskinsjakke. 

Da en redaktør finde bevidstløs på sin redaktion med tydelige tegn på test, på statsministeren, FE, PET og Nost samt adskillige berømte virologer erkende, at landet formentlig står overfor en epidemi med pandemisk potentiale. 

Historien her har en god blanding af alvor og humor. Det er en kort historie der viser hvor grueligt det hele kan nå, når landet er kommet ud af en epidemi, og helst vil undgå en til. Et hvert ord kan skabe frygt. 

Bolette er en sjov karakter, som jeg ville ønske der var lidt mere af. Hun minder mig lidt om den hundrede årige, Allan Karlson (af Jonas Jonasson), på sin helt egen måde. Hun er frisk og lader ikke alderen stoppe sig. Hun giver historien et frisk pust af humor og nye oplevelser. 

Det er meget nemt at drage paralleler med vores Corona kaos vi lige har været/står i nu. Men det er rart at kunne læse den med et glimt i øjet og bare have det lidt sjovt. Det er en Coronakomedie. 

Jeg var ikke helt så vild med fodnoterne. For mig gjorde det at jeg fik for mange ophold i historien, til at skulle forholde mig til hvad fodnoten gik ud på. Der foretrækker jeg måske bare en parentes, kursiv eller en indskudt sætning. Jeg tror det havde gjort teksten noget mere flydende. 

Alle karakterne har en god sjat humor og historien er sjov, samtidig med at være informerende. Specielt slutningen omkring medierne. Man kan læse historien og drage mange paralleler til Covid-19, men man kan også bare læse den som en sjov let historie. 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag