En mand der hedder Ove

Forfatter: FredrikBackman
Forlag: People's Press
Originaltitel: En man som heter Ove
Sidetal: 357
Serie: -


Kort referat:
Ove er 59 år. Han kører Saab. Folk kalder ham "bitter" og "en nabos værste mareridt". men Ove er for helvede ikke bitter, fordi han ikke smiler fra morgen til aften!
Det er bare ikke meget at grine af, når Ove hver morgen står tidligt op og går en indspektionsrunde i kvarteret. Flytter cykler, rusker i låste døre og kvalitietstjekker naboernes affaldsortering i skralderummet.
Men under huden på den rigide regelrytter gemmer sig en historie og en sorg. Og den novemberdag, da temperamentsfulde, persiske Parvaneh og hendes lange, milde mand baglæns parallelparkerer oven i Oves postkasse, bliver det begyndelsen på en meget morsom og rørende fortælling.

Kommentar:
Jeg havde utrolig høje forventninger til En mand der hedder Ove. Den er blevet rost og rost og rost lidt mere alle steder. Mange har sammenlignet den med Den 100 årige, med utrolig meget humor og gode personligheder.
Jeg vil ikke sige at jeg er skuffet, men samtidig var den heller ikke som jeg forventede og håbede på. Jeg synes humoren kom lidt for sent - for mig er side 200-225 for sent. Plus jeg synes den var meget tør i starten.
Dog kunne jeg rigtig godt lide Ove. Hans gammeldags facon, hans kærlighed for Sonja og biler og senere hans måde at vise sin egen form for omsorg.
Så selvom jeg i starten synes han var alt for gammeldags, tør og kedelig, så synes jeg stadig det er en sød historie. Han har ikke noget at leve for mere, og vil gerne begå selvmord. Han har rigtig mange ideer til det, men det lykkedes ham bare aldrig rigtig at gennemføre. Der kommer altid noget/nogen i vejen.
Det lille Sidekick af en kat, synes jeg er med til at vise at Ove egentlig ikke er umenneskelig, tør og kedelig, som alle først tror, men en stor kliche.
Dog vil jeg sige at skulle jeg ikke læse den til bogklub, så er jeg ikke sikker på at jeg ville være kommet igennem den. Netop fordi jeg synes humoren kommer alt for sent. Jeg synes godt den kunne ha været kommet tidligere.
Find mig på FacebookInstagram og Goodreads.

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag