Er du okay, Marie?

Titel: Er du okay, Marie?
Forfatter: Anika Eibe
Forlag: Tellerup
Originaltitel: -
Sidetal: 180
Serie: -

Marie er blevet mobbet i årevis, men da hun startet i 9. klasse efter sommerferien er det som om noget er forandret.
Drengene begynder at lægge mærke til hende, og hun går fra at være et mobbeoffer til at være én drengene gerne vil være sammen med... Men hvad hvis hun siger nej? Bliver alt så som før? Og hvad hvis hun siger ja?


Mobning er et helvede og det burde ikke ske. Men det gør det og nogen gange tænker folk ikke over de konsekvenser det kan have. Anika tager hul på emnet og skaber et godt billede på hvordan tingene hurtigt kan ændre sig over en lille ting, og hvor hurtigt ens ry kan ændre sig fra det ene dårlige til det andet.

Jeg er vild med historien og synes det er smukt beskrevet. Jeg følte med Marie hele vejen igennem bogen - og selvom det er en forholdvis kort bog, er det nemt at sætte sig i hendes sted. På intet tidspunkt tænkte jeg at Marie var urealistisk, fordi hun ikke siger nej, for tænk hvad hun kan opnå. Jeg har stået i en ligende situation da jeg var teenager, og frygten for at blive en taber og usynlig igen, hvis man siger nej, er uudholdelig.
Som sagt synes jeg bogen er utrolig smuk, og den giver både et indblik i hvad der kan ske når man bliver mobbet, men også hvordan man hurtigt man glemmer, når der er et lille håb for en anden fremtid - god eller dårlig.

Bøger som dette, burde være obligatoriske i folkeskolerne, for de giver et indblik i at unge er ikke alene (Anikas ide er jo opstået et sted fra) og at det kan stoppes - specielt fra mobberens side af, for de ved nok ikke altid hvad der ord og handler gør ved personen der bliver mobbet.
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag