Jagten på hjertemuslingen

Titel: Jagten på hjertemuslingen
Forfatter: Elena Gilberg
Forlag: Mellemgaard
Anmeldereksemplar fra Elena Gilberg
Sidetal: 446


Thomas, smedens søn, lever et stille landsbyliv, lige indtil den dag komtessen på slotten bliver tvunget til at gifte sig. Thomas er nemlig hendes halvbror, og det får konsekvenser. Komtessen har desperat brug for at bevise Thomas' arveret til slottet og grevetitlen. Men han er ikke interesseret i at blive greve. 
Samtidig har alferne mistet Hjertemuslingen, og det giver frit spil for troldene til at sprede sygdom. 
Thomas bliver ufrivilligt en del af jagten på Hjertemuslingen og skatten i skoven, som beviser hans herkomst. Han må samle alt sig mod, når han skal flygte fra Egeskovgarden, tilbringe natten midt i Finlayskoven, begive sig ind i den ukendte tåge, slås med trolde, snige sig ind til et adeligt bryllup og udholde et bittert tab. Desuden skal han forholde sig til sin nye "søster" og diverse overnaturlige skabninger. Men han finder også nye venner, der er villige til at løbe en risiko. 



Jagten på hjertemuslingen er Elenas første roman, og den giver et klar udtryk af hvilken stor fantasi hun har, og hvordan hun formår at sammensætte tingene. Jeg er virkelig positiv overrasket over hvor hun formår at blande virkelig med fantasi og ikke mindst nordiske legender - et element jeg ikke havde set komme, og er super vild med!

Jeg var lidt skepsis i starten med at der skulle være feer og alfer i historien, men det er super godt skrevet og var igen glædeligt overrasket. Det lyder som om jeg virkelig frygtede det værste - det gjorde jeg bestemt ikke, men jeg havde blandede forventinger som bestemt er blevet skudt i jorden.

Historien holder hele vejen og jeg nød virkelig at følge Cassandra og Thomas' vild forskellige historier, der pludselig bliver blandet ind i hinanden. Og jeg nød at det hele bliver forklaret undervejs netop fordi Cassandra og Thomas er lige så uvidende som læseren, så det virker helt naturligt.

Jeg synes det er en flot første debut roman, og jeg er vild med forsiden, fordi den har sådan en tæt relation til historien.
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag