Og så drukner jeg

Titel: Og så drukner jeg
Forfatter: Ditte Wiese
Forlag: CarlsenPuls
Sidetal: 335


Lynhurtigt, koldt bad, hestehale, betablokkere, kaffe, green smoothie bowl på snapstory og Instagram, bil, psykologieksamen, 12, kramme Miriam, skifte tøj, flere betablokkere, bil, parkering, hovedet på rattet. Og så dybe indåndinger... 
Josephine har lagt en plan. Hun har valgt en ambitiøs uddannelse, den rigtige kæreste og den optimale diæt. Alt skal være perfekt! 
Men der er noget, der sitrer inde i hende. Små bølger af noget forkert, der presser på og holder hende vågen. Det borer sig ind i hendes hjerne og får hende til at glemme ting. Glemme at trække vejret. 
Hvordan kan hun ikke klare det hele? 



Og så drukner jeg.. Der er mange forskellige måder at drukne på. Josephine drukner både fysisk og psykisk, og jeg var slet ikke i tvivl om at jeg ville blive psykisk påvirket af historien. Samtlige anmeldelser jeg har læst, har rost historien og fortalt hvor hård den er at komme igennem.

Der er slet ingen tvivl om at det er en vigtig historie at fortælle! I dag hvor man skal have det perfekte liv og hele samfundet forventer så mange ting af en, men det holder bare ikke. Det holder ikke at man skal være 20 år, have en perfekt uddannelse samt 10 års erhvervserfaring. Det stresser unge langt mere end det burde gøre.
Josephines historien er med til at belyse det problem, og forhåbentlig guide unge til at sige stoppe og tænke over hvad de egentlig gerne vil med deres liv - eller bare tage en pause og trække vejret lidt.

Samtidig med at jeg nød historien, så synes jeg også den var ekstremt hård at komme igennem, og var virkelig påvirket af den bagefter. Men det skal en god historie, for så bliver den husket. Josephine og ikke mindst hendes omgangskreds er til at relatere til, og det gør bare at alt for nemt kan se sidder af sig selv og gå lidt i stykker mens man læser.
En helt utrolig bog der virkelig sætter nogle ting i perspektiv. Ditte er helt fantastisk til at skrive og jeg glæder mig til at læse hendes næste projekt, for det kan kun være fantastisk!
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag