Vi ses i morgen

Titel: Vi ses i morgen. En pårørendes beretning
Forfatter: Eva Jørgensen
Forlag: Gyldendals bogklubber
Originaltitel: -
Sidetal: 235
Serie: -

Eva Jørgensen og hendes kæreste Steffen Knudsen står midt i livet. De skal have barn og planlægger bryllup. Alt er idyl, bortset fra at en lille sitren i Steffens ene arm. Den breder sig, og en dag falder dommen. Steffen har en aggressiv, altødelæggende form for skelrose, ALS.
Eva oplever som nærmeste pårørende sygdommens fremadskriden med alt, hvad det indebærer af afmagt, sorg, frustration og vrede. Hun ser sin mand og sit liv forandre sig radikalt. Konfronteres med både sine egne og omverdenens krav og forventninger til rollen som pårørende. Samtidig skal hun håndtere sine egne følelser i et forhold, hvor balancen forskydes mere og mere.
Oven i det hele er der rollen som nybagt mor. Ti måneder efter deres søns fødsel slutter Steffens liv.


Det er ikke kun en bog der er en pårørendes beretning. Det er også en bog der forsøger at bryde nogle af de tabuer de er forbundet, netop med at være pårørende.
Bogen er skrevet utrolig let og nogen gange med samtaler i mellem Eva og Steffen. Vi lærer hurtigt begge at kende før Steffen får diagnosen. Og hurtigt bliver vi viklet ind i deres liv, deres bryllup og hele omvæltningen for deres dagligdag.
Eva skriver godt og hun er ærlig hele vejen igennem. Jeg følte virkelig med Eva hele vejen igennem bogen - og selvfølgelig Steffen, men Eva slås med mange små problemer som jeg tror er sværere at takle i dag, end for 7-8 år siden.
Jeg vil dog sige at når jeg sidder tilbage, så ved jeg ikke hvor mange tabuer der er blevet brudt. Men måske er det fordi jeg ikke ved ret meget om skelrose og netop det at være pårørende. Måske kan den hjælpe nogen af dem der står i det, eller genkende det fra fortiden.
Som sagt er bogen meget letlæselig og rørende.
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag