Traveling to Infinity

Titel: Traveling to Infinity
Forfatter: Jane Hawking
Forlag: Alma Books
Sidetal: 486
Format: Lydbog
Oplæser: Sandra Duncan
Varighed: 19:11:57

In this compelling memoir his first wife, Jane Hawking, relates the inside story of their extraordinary marriage. As Stephen's academic renown soarded, his body was collapsing under the assaults of motor neurone disease, and Jane´s candid account of trying to balance his 24-hour care with the needs of their growing family will be inspirational to anyone dealing with family illness. The inner-strength of the author, and the self-evident character and achievements of the husband, make for an incredible tale that is waleays presented with unflinching honesty: the author's candour is no less evident when the marriage finally ends in a high-profile meltdown, with Stephen leaving Jane for one of his nurses, while Jane goes on to marry an old family friend. 

In this exceptionally open, moving and often funny memoir, Jane Hawking confronts not only the acutely complicated and painful dilemmas of her first marriage, but also the faultlines exposed in a relationship by the pervasive effects of fame and wealth. The result is a book about optimism, love and change that will resonate with readers everywhere.   

Siden jeg så The Theory of Everything med Eddie Redmayne og Felicity Jones som Stephen og Jane Hawking, har jeg haft lyst til at læse bogen bag ved. 
Det er en sjældenhed jeg sætter mig med en biografi, fordi jeg synes ofte de kan blive meget tørre og tunge. Det synes jeg ikke den her er. 

Jane Hawking fortæller hele historien om hvornår hun mødte Stephen og hvordan hun indgik et ægteskab velvidende om at Stephen var syg og hæmmet, fødslerne af deres 3 børn, utrolig meget sygdom og alt frem til deres skilsmisse. Hun fortæller det hele som det er. Hvordan hun kommer igennem dagene og ikke tør se ret langt frem, pga. Stephen, hvordan hun aldrig mister troen på deres kærlighed og hvordan hun kæmper for at for få bedre vilkår for dem og alle andre der er hæmmet i livet. 

De møder meget modgang og medgang, og heldigvis bliver det fortalt med humor til tider, så det ikke bliver alt for tungt. Jeg er dog rigtig glad for at jeg har hørt den på lydbog, for jeg er ikke sikker på at jeg ville kunne komme igennem den fysiske bog, og få det samme ud af den. Sandra Duncan er samtidig utrolig dygtig til at læse historien op, og virkelig fange stemningen der foregår på det pågældende tidspunkt. Den fysiske bog har en stak flotte billeder som indfanger nogle af de smukke øjeblikke familien har sammen. 

Det er en smuk og utrolig historie, primært fordi Stephen nåede at leve så længe som han gjorde, efter han blev spået to år at leve. Men også Stephen og Janes kærlighed til hinanden, deres modgang gang på gang, er utrolig smuk og jeg får indtrykket at de var gode venner da han døde i 2018 (uden at vide det). 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag