Fantasy Festival 2021 1/3: Dagen der på

Hvor skal jeg starte? Hvor starter man efter ikke at have været til bogmesse i så lang tid? Når man er fuld af indtryk og har mødt en masse fantastiske mennesker? Som en god historie vil gøre, starter jeg fra begyndelse. 

Jeg var pakket og klar, og kørte fra Middelfart omkring kl. 8.15 - jeg var tidligt på den og vidste jeg nok ville komme til at vente ved indgangen, men pyt. Jeg er dog utrolig glad for at jeg kørte i god tid, for samtlige parkeringspladser ved biblioteket var optaget, og jeg skulle på jagt. Det tog ca. 30 min, men det lykkedes at finde en plads, og faktisk en tæt ved.
Allerede da jeg stod i kø ved indgangen mødte jeg fantasy elskere og bogbloggere (nogen kan jeg navnene på, andre kan jeg ikke) og vi kunne alle stå og snakke og dele vores kærlighed til fantasy inden de åbnede kl. 10. 

Inden fantasy festivalen havde jeg selvfølgelig lagt et program i god tid i forvejen. (se HER)
Et par dage før revideret jeg mit program.
På dagen indså jeg at jeg bare skulle følge med strømmen.
Der var et foredrag jeg bare SKULLE nå, og resten måtte jeg håbe at jeg nåede. Det var Frankenstein genfortalt, en samtale mellem Jakob Stegelmann og Kenneth Bøgh Andersen og Rasmus Jensen. (Her kommer et indlæg kun om dette foredrag i morgen).

Efter foredraget skyndte jeg mig ned for at købe bogen og stille mig i den laaaaange kø til signering til Kenneth Bøgh Andersen, Rasmus Jensen og Boris Hansen. Desværre havde jeg glemt Boris' bog, og havde ikke noget slikpapir på mig, så jeg må fange Boris en anden dag. 

Herefter gik jeg rundt og fik taget en hulens masse billeder (137!) - noget som jeg som regel glemmer, men i år havde jeg sat mig for at jeg skulle nå det - og det gjorde jeg. Jeg fik endda spurgt en del forfattere om jeg ikke måtte få et billede. Jeg kommer altid hjem og ærgrer mig over at jeg ikke turde spørge, så derfor var det ekstra fedt endelig at få taget nogen. 
Jeg fik også endelig tid til at komme ud på Markedspladsen og se hvor meget der var derude! Jeg synes der var meget mere end der plejer at være, og det var en stor stor fornøjelse. 

Da kl. blev 14.45 startede Kristoffer Jacob Andersen med at snakke om Fantasy vs. græske guder. 
En spændende og humoristisk snak om hvad reglerne (ifølge en dansklærer) er for fantasy, og om  hvordan græsk mytologi er en stor fantasy fortælling. 
Kristoffer fortalte om den græske legende Perseus med stor entusiasme og humor. Så der blev grinet og det var et utrolig interessant foredrag. 

Kl. 16 startede Boris Hansen den berygtede Fantastiske Fantasyquiz. For to år siden brokkede folk sig over at den var alt for svær, og jeg vil sige at det er bestemt ikke blevet nemmere. 
Igen i år var der 100 deltagere og Boris havde gjort alt for at gør alle lige utilfredse når vi gik derfra. Der var 6 kategorier: Mere dansk fantasy, pinligt ikke at vide, umage par, bagside til titel (med besøg fra Fætter Guf, Bedstemor And og Andeby), fremtiden og magiske toner. 
Quizen er ikke for "bløde" fantasy fans som jeg selv - det er hardcore spørgsmål inde for alle genre. Vinderholdet fik 29 rigtige ud af 30 spørgsmål!! Stort tillykke til dem! 

Og med en sidste runde, tog jeg afsked med Esbjerg og årets Fantasy Festival 2021. 

Det har været fantastisk at være ude igen og møde alle de mennesker der havde en fælles mission, om at fejre fantasy. 
Jeg fik signerede en masse bøger og fik købt en masse bøger og merch og glæder mig virkelig til næste år. I år havde jeg ingen tid til at nå alt det jeg gerne ville, så næste år skal jeg helt klart overveje at være der begge dage hvis det kan lade sig gøre. 

Stemningen på biblioteket var højt og det var fantastisk at opleve igen. En lille ting jeg dog synes de skulle tage til eftertragtning var at sætte flere skilte op. Jeg hørte flere gange folk der ikke kunne finde Mørkekammerat og Gildesalen fordi det ikke var skiltet inde i biblioteket til dem, og dermed gik glip af nogle foredrag. Der kunne godt være skilte i forgangen, at det var over på den anden side i den anden bygning. 

Men det vart fantastisk at møde folk igen. Jeg fik krammere af så mange dejlige mennesker og var så dejligt at se dem (igen). 
Bl.a. mødte jeg Mads Schack-Lindhardt, Kristian Nüsser, Louise Haiberg, Nanna Foss, Boris Hansen, Kenneth Bøgh Andersen, Rasmus Jensen, Sidsel Moody, Malene Sølvsten, Jakob Stegelmann, Lenne Kaaberbøl, K. L. Berger, Haidi Wigger Klaris, Christina Bonde, Julie M. Day, Bettina og Nathali Liane, Thomas Arnt, Kristoffer Jacob Andersen, Eva Munk, Joamye, Sofiesbogverden, Hjaersen_bogblog, Bogdoktor, Markmedvilje, Regitzexenia, Mette Breth og mange andre. Jeg har helt sikkert glemt nogen, og undskyld for det, men var så glad for at møde hver og en af jer! 

Jeg har skrevet yderligere et indlæg om Frankenstein genfortalt og et indlæg om mine køb, signeringer og nogle af alle de billeder jeg fik taget. De udkommer henholdsvis i morgen og tirsdag. 

Kommentarer

  1. Svar
    1. Det var sådan en god lørdag. Var så dejligt at være ude igen

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag