Arthur Peppers mageløse rejse

Titel: Arthur Peppers mageløse rejse
Forfatter: Phaedra Patrick
Forlag: Zara
Anmeldereksemplar fra Zara
Originaltitel: The Curious Charms of Arthur Pepper
Sidetal: 356

Arthur og Miriam Pepper var lykkelig gift i 40 år. De havde delt et roligt liv i Yorkshire, fået to børn og ikke haft nogen hemmeligheder for hinanden. Eller rettere, det troede Arthur. 

Nu er Arthur blevet enkemand. Hans hverdag består i at spise, vande sin plante "Fredericia", og undgå kontakt med andre mennesker. 
På årsdagen for sin kones død beslutter han sig for at rydde ud i hendes klædeskab. Her finder han et eksklusivt guldarmbånd med vedhæng gemt i en sko. Et af vedhængene er en lille elefant, hvor der er indgraveret et indisk telefonnummer. Arthur ringer nummeret op, og opringningen bliver begyndelse på en rejse, der fører ham til steder, han aldrig har set. 
I sin søgen efter sandheden om Miriam finder han både trøst og kærlighed, hvor han mindst forventede at møde den. 

Jeg var ikke solgt på "Arhurs Peppers mageløse rejse" med det samme, og faktisk fik jeg af vide af forlaget at jeg skulle ikke anmelde den hvis jeg ikke havde lyst. Men jeg har lyst og jeg er helt solgt på historien nu - også selvom det har taget mig lang tid at finde de rigtig ord. 

Grunden til at jeg ikke var solgt med det samme, var at jeg fik den sammenlignet med "En mand der hedder Ove", og det var virkelig ikke en historie jeg kunne lide (som en af de meget meget få!). Jeg kan godt se hvordan fortællerstilen er meget ala den, men jeg synes den er så meget mere, og ikke mindst meget bedre.

Selvom Arthur er en trist og ulykkelig mand, så finder han pludselig uventede glæde i den rejse han kommer igennem, for at finde sandheden om Miriam. 
Det er en smuk historie der giver Arthur rejselyst, glæden tilbage, men også meget triste minder og fortvivlelse i hans ægteskab. 

Jeg elsker Arthur som karakter, og jeg elsker den udvikling og rejse han er på - ikke kun fysisk. Han har en stor dybde i sig og er ikke bleg for at sige, at det hele er noget lort, når det egentlig er det.
Noget af historien mindede mig om "Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt". Karlson er sin helt egen og ingen kan toppe ham, men Arthur har en gnist af ham, på sin helt egen måde. Han kommer hele verden rundt, næsten ved kun at blive i England, og han har en utrolig fantastik humor. 

Der er utrolig meget kærlighed i historien, på rigtig mange punkter og det nød jeg virkelig. Det er ikke kun Arthur og Miriams ægteskab, men også deres børn, og alle dem omkring dem. 
Jeg havde ikke de store forventninger da jeg satte mig med denne bog, men jeg blev så opslugt af eventyret og gled helt uden af min egen verden. Jeg var i England med Arthur og Miriam. 

Jeg kan kun anbefale historien til dig. Den er fyldt med glæde, tårer, kærlighed, sorg, venskab, familie, eventyr, grin og meget andet. Måske skal du læse den fordi du virkelig godt kan lide "En mand der hedder Ove", eller måske skal du læse den fordi du vil prøve noget nyt, eller måske ikke. Uanset hvad så synes jeg du skal bevæge dig ud på en rejse med Arthur Pepper. 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag