Indre kamp

Titel: Indre kamp 
Forfatter: Cecilie Vahl 
Forlag: Skriveforlaget
Anmeldereksemplar fra Cecilie Vahl
Sidetal: 150

Da Cecilie som 23-årige melder sig til værnepligt på Bornholm, er det hårde odds hun giver sig selv. Hun har netop fået stillet diagnosen bipolar - en svær psykisk lidelse, som har påvirket hendes sind med skiftevis depression og hypomani siden hun blev teenager. Men selvom Cecilie er hård påvirket af sin bipolaritet, vælger hun at tage kampen op for at opnå sin livsdrøm: at blive Mariner på Bornholm - et af de vanskeligste militære forløb i Danmark. Det bliver startskuddet til en hård og grænseoverskridende men opløftende rejse, hvor Cecilie efter et selvmordsforsøg kæmper videre for at vise sig selv og omverdenen, at det ikke er hendes diagnose, der definerer, hvem hun er, og hvad hun kan. 

Cecilie Vahl har diagnosen bipolar, og hun har taget sin sværeste udfordring op ved at melde sig til værnepligten på Bornholm og blive mariner. Da hun blev færdig med værnepligten tog hun hjem for at skrive denne biografi. 

Det er en velskrevet biografi der på intet tidspunkt bliver for tung, som de fleste biografier nemt kan blive. Cecilie holder sig til værnepligten og hendes udfordringer. Selvom jeg virkelig godt kan lide biografien, så synes jeg der mangler lidt flere detaljer om hvilke udfordringer hun havde i tiden på Bornholm. Der står ingen tvivl om at det var en hård periode for Cecilie, men også for de andre værnepligtige, og der mangler jeg en lille smule skildring. Dog er der et bestemt tidspunkt med Christian hvor det skinner meget tydligt igennem, og det var en beskrivelse jeg virkelig godt kunne lide. Den er lige på og nogle sider er meget svære at læse, men det er det værd. 

Jeg er ikke bipolar, men har mine egne psykiske udfordringer i livet, og er jeg er efterladt med en kampgejst og et gå på mod til at tag min egen udfordring op. Cecilies beskrives af tiden er barsk og hård, og det er fyldt med op og nedture, og du sidder som læser og hepper på hende hele tiden. 

Læs den hvis du er nysgerrig på hvordan værnepligten på Bornholm er, læs den hvis du er bipolar, læs den hvis du er nysgerrig på Cecilies historie, læs den hvis... bare læs den!
Tak for kampen Cecilie! Du vandt! 

Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen. 

Kommentarer

Populære opslag