Harry Potter og det forbandede barn

Titel: Harry Potter og det forbandende barn
Forfatter: J. K. Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
Forlag: Gyldendal
Originaltitel: Harry Potter and the cursed child
Sidetal: 356
Serie: #8 i Harry Potter serien

Den ottende historie. Nitten år senere.
Harry Potter, drengen der overlevede, er nu en overbebyrdet ansat i Ministeriet for Magi, ægtemand og far til tre børn i skolealderen. Mens Harry kæmper med at lægge fortiden bag sig, må hans yngste søn, Albus, finde en måde at håndtere og leve op til sin fars ekstreme berømmelse. Da fortid og nutid smelter ildevarslende sammen, må både far og søn indse, at mørket nogle gang kommer fra uventede steder.

Jeg kæmpede længe. Meget længe. Jeg havde en indre kamp om, om jeg skulle læse bogen eller ej. For det første er det jo ikke en bog men et manuskript. For det andet er det jo ikke Rowling der har skrevet den, og for det tredje, så er historien jo slut.
Jeg nåede til den konklusion at jeg gerne ville læse den, men det var ikke nødvendigt at eje den... Meeeeen alligevel kunne jeg ikke lade vær med at sætte den på på årets ønskeliste til jul, og jeg var så heldig at få den. Har jeg fortrudt? Nej bestemt ikke.

Bogen er slugt på én dag. Sammenlagt måske 3-4 timer i løbet af dagen. Hver gang jeg holdte en pause vendte jeg alligevel tilbage, for følelsen af, at vende tilbage til Hogwarts, Harry, Ron og Hermione er helt fantastisk!
Den er sat op som manuskript (fordi det er sjovt nok jo det, det er) og jeg synes faktisk jeg ret hurtigt vendte mig til at læse i den stil. Allerede fra første side.
Der er selvfølgelig ting der ikke kommer med i manuskriptet, som ville komme med i en bog og i teater stykket, men for mig gjorde det ikke noget. Selvom jeg ikke sidder tilbage med et helt klart billede af hvordan Scorpius og Albus ser ud, så har jeg et indtryk af hvem de er og hvilken byrde de hver især render rundt med.

Jeg nød at gense de gamle karakterer og grinte meget højlydt ved en bestemt sætning, som jeg ikke kan afsløre for dig der ikke har læst den. Men til dem der er nysgerrige kan den findes på side 217 i anden sidste linje 😏

Nu hvor bogen er læst, så kan jeg som ægte Potter fan sige, at selvom bogen nok ikke var nødvendig, så nød jeg den utrolig meget! Følelserne, karakterne og alt magien Rowling skabte er tilbage på en ny og knap så detaljeret måde. Jeg kan næsten ikke beskrive hvor positiv overrasket jeg er over bogen, og har ikke et øjeblik fortrudt at den blev skrevet på ønskelisten, at jeg fik den eller at den er læst. Tværdimod kommer den med stolthed op og stå på hylden med mine 3 Funko Pop trio, og jeg glæder mig allerede til når jeg skal genlæse den igen!
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.

Kommentarer

Populære opslag