Julens søde traditioner

Dette indlæg er sponsoreret og bragt i samarbejde med Forlaget Flamingo.

Nu er det jo december, og det betyder for mange diverse juletraditioner, og bestemt også for min
familie og jeg. Jeg har en masse traditioner som jeg forsøger at holde hvert år, men det sker der er en enkelt der smutter eller at der kommer lidt nyt med. For første gang i år har jeg bagt pebernødder (og de er super lækre!) og går og små spiser af dem her i december.

Ellers starter mine juletraditioner 1. advent.
1. advent er det blevet en tradition at mine forældre og jeg (til tider min bror når han gider) tager til Middelfart julemarked og hilser på halvdelen af familien. I år mødte vi både min faster, moster og onkel, min fars faster og en masse venner af familien.
Det er også omkring 1. advent eller 1. december (hvad der nu lige kommer først), at jeg pynter op til jul. Sidste år hvor jeg boede på kollegiet gad jeg det slet ikke, men nu hvor jeg rent faktisk er glad for min bolig, så er det kommet frem. Jeg havde sidste år et par juledekorationer, men ellers var der ikke noget julepynt. I år er der derimod sat ting frem og selvom jeg overvejede ikke at købe kalenderlys, så er der alligevel kommet et frem og et advents lys 😍

I løbet af december måned plejer jeg at se en af de fire Pyrus julekalendere; "Alletiders jul", "Alletiders nisse", "Alletiders julemand" og "Alletiders eventyr". Og jeg vil rigtig gerne nå at se "How the Grinch stole christmas" og "A christmas carol". I mange år var det Muppets udgave, men jeg synes at tegnefilmen hvor Jim Carrey ligger stemme til, er fantastisk, så den har jeg set de sidste par år.
Det er også mig der står for julegave indkøbene til mine forældre. Min bror overfører penge til mig, også ordner jeg resten. Og da jeg ikke spiser ris'a'la mande, så sørger jeg også for mandelgaven. Julemusikken kører selvfølgelig også fra sidst i november!

Den 23. december er det lidt forskelligt hvad tid vi pynter juletræ og hvem der egentlig gør det. Da min bror og jeg var små, var det om aftenen efter aftensmad, men jo ældre vi er blevet, jo mindre pynter min storebror, og da han i år er på arbejde den 23. så gør min mor og jeg det om formiddagen/eftermiddagen i det naturlige lys.
Men én ting der er fast hvert år, og har været det siden jeg blev født, er juletræs billedet. Min bror og jeg kravler ned på gulvet og sidder foran juletræet og får taget et billede. Det er en fast tradition vi har og jeg elsker den! Min bror er ikke altid lige begejstret for at skulle ned på gulvet og have taget et billede, men jeg tvinger ham altid på den ene eller anden måde. 😄

Juleaften er vi hos mine forældre og for mig starter det kl. 16. Årets Disney Juleshow skal ses, og sidste år så vi det alle fire, men som regel er det kun mig der gider 🙂
Bagefter får vi den klassiske julemad; and, medister, rødkål, hvide og brune kartofler, fraske kartofler, surt og andesovs.
Vi er begyndt at gå en tur (hvis vejret er til det) efter maden og lave en lille smule mere plads til desserten, og det er super hyggeligt og virkelig dejligt med noget frisk luft. I mellem hovedret og dessert der spiller vi pakkespil. Vi har hvert to pakker med og det er som regel aldrig noget der kan bruges 😆
Når vi så ikke kan spise mere og mandelgaven er pakket op, så laver mor kaffe og jeg finder jule slikket frem, også sætter os i sofaerne, kigger lidt på juletræet og gaverne. Jeg er den som finder gaverne frem fra træet også ser vi hver enkelt gave blive pakket op.
Omkring midnat - nogen gange 01, pakker vi sammen og tager hjem hver for sig og venter på 1. juledag.

1. juledag er meget blandet. Nogen gange skal vi noget, og andre gange skal vi ikke. For det meste skal vi ikke noget med familie og jeg nyder altid resterne og kigger på mine gaver.
2. juledag står dog i julefrokosterens tegn! Min moster og mor skiftes til at holde julefrokost med den side af familien og i år skal vi ud til min moster og onkel. Der får vi julemad i mange mængder igen, snaps og masse af hygge. Også her spiller vi pakkespil, men dog har vi kun en pakke med, for vi er 10-12 mennesker. Aftenen slutter som regel med en god brandert for de fleste (jeg er som regel chauffør) og en god afslutning på vores juletraditioner. 🎅 også begynder vi at forberede nytårsaften 🍾

Glædelig jul til dig og din familie ❄

Kommentarer

Populære opslag