Hjertet er 1 organ


Titel: Hjertet er 1 organ
Forfatter: Sarah Engell
Forlag: Carlsen
Originaltitel: -
Sidetal: 407
Serie: -

Lucca har en hemmelighed, som truer med at ødelægge hendes liv.
For at få den under kontrol må hun overholde strengere og strengere regler.
Og så møder hun Xu.
Forelskelse kender ikke til regler, men Lucca kan ikke give slip.
En stærk, barsk og ucensureret roman om cutting, kontrol og kærlighed.


Selvom jeg måske har siddet med en kniv og skåret i mig selv, så var det aldrig på samme måde som Lucca. Og som min overlæge en gang sagde; "Heldigvis er det ikke ret dybt. Det er stadig alvorligt nok at du gør det, men du skærer ikke til. Du kommer ud på den anden side uden ar". Og det gjorde jeg.

Jeg har været utrolig spændt på denne historie, for alle har virkelig rost den, og det kan jeg da heller ikke lade vær med. Mest fordi det er et stort tabu emne der bliver taget op, og måske endda to eller tre emner. Ikke nok med at Lucca prøver at finde ud af hvem hun er, så kæmper hun med en kontrol der næsten går over i OCD og som får hende til at skære i sig selv, samtidig med at hun frygter at hendes forældre slår hånden af hende.
Jeg synes historien er vigtig netop pga. cutting og hendes forældre - specielt slutningen. Det er nemlig en af de ting jeg kan genkende fra mit eget liv - og jeg ville ønske at jeg kunne den dag i dag.

Der er dog en ting der irriterer mig, selvom jeg godt ved at det er meget bevidst, og det er de tal! Jeg forstår godt hvorfor Engell har valgt at gøre det, og skrive det på den måde, men hold da op hvor var det irriterende at læse til at starte med, for jeg vidste aldrig om det var en/et osv., så jeg skulle ofte tilbage og læse sætningen igen, for at det ga´mening.
Men når det så er sagt, så er det en smuk bog, og synes det er super flot at Engell netop tager cutting op, og samtidig formår at få forældrene ind over, uden at det bliver for meget.

Jeg kunne genkende mange ting i bogen, og derfor var den ekstra svær at komme igennem fordi jeg startede med at læse, på en rigtig dårlig dag, men jeg er kommet igennem den, og synes den er rigtig god.
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.


Kommentarer

Populære opslag