13 reasons why - døde piger lyver ikke

Har du læst Jay Ashers bog "Døde piger lyver ikke"?

Hvis du har, så del budskabet og har du ikke, så læs den.
Hvis du ikke er til det her med en bog og læse, så er der lavet en serie som ligger på Netflix. Den er på 13. afsnit af ca. en time hvert afsnit - og efterfølgende er der en halv times snak med skuespillerne, producerer, forfatteren og psykiatere.


Den handler om Clay der modtager en mystisk kasse med 7 kassettebånd. De er fra Hannah Baker, der næsten lige har begået selvmord, 16 år gammel. Clay skal nu lytte til hendes store hemmelighed - 13 grunde til at hun begår selvmord.

Selvom historien foregår i USA så har den et utrolig stærkt budskab og jeg ønsker at unge og forældre lærer noget af den her historie.
At have det svært i folkeskolen og gennem gymnasiet
At blive mobbet
At se en blive mobbet og ikke gøre noget
At blive chikaneret på Facebook, Instagram og andre sociale medier
At være alene
At blive voldtaget

Alt det tager historien fat på. Hannah tager livet af sig selv, på vejen til at finde sig selv, og kan ikke komme ud af den stempling hun har fået. Hvilket jeg også tror er utrolig svært i dag - specielt med alle de sociale medier.
Hun tager et valg som næsten alle ser som det mest egoistiske valg nogensinde. Men jeg tror (desværre) flere teenagere går rundt med tanken. Og selvom det kun er tanken, så er det nok. Det er et tegn på at der skal ændres noget og man skal tale med nogen om det.

Jeg gik i mange år med selvmordstanker - alene. Det der hjalp mest, var for mig at snakke om det, og møde nogen der havde det på præcis samme måde.
Det føles som om hele verden falder oven på dig, og det gør det lige på det tidspunkt. Men der er en vej ud. Det er en lorte hård kamp, men det er det værd i sidste ende!

Bogen og serien forklarer på flere forskellige synspunkter, hvordan mobningen starter og alle kender en af dem. Det er meget sterotyper som vi kender fra amerikanske serie og film, men mon ikke vi kan finde en i vores egen omgangskreds, som minder om dem også.

Det er vigtigt at sige stop, og fortælle nogen at der sker noget. Hvis du selv er ung og lægger mærke til en forandre eller bekymre dig om en, så tag ikke selv hånd om det, men guide dem til en voksen eller professionel, eller sig til en voksen at du er bekymret.

Jeg kan ikke understrege hvor vigtig jeg synes budskabet i den her bog og serie er, og jeg håber i er enige med mig og vil dele budskabet, så det kommer ud til så mange så mulig.

Læs min anmeldelse af bogen her - og find serien her.

Kommentarer

Populære opslag