Den evige ild

Titel: Den evige ild
Forfatter: Ken Follett
Forlag: Cicero
Originaltitel: A Column of Fire
Sidetal: 908
Serie: #3 i serien om Kingsbridge


England 1558. Da den protestantiske Elizabeth bliver dronning, vender resten af Europa sig mod England, og i kulissen i Paris venter kusinen, den unge, katolske Maria Stuart, som mange mener, er den retmæssige arving til Englands trone. Elizabeth opretter derfor landets første efterretningstjeneste, der skal advare hende om mulige sammensværgelser og attentatplaner. 

I denne efterretningstjeneste kommer den unge Ned Willard i tjeneste som hemmelig agent i en tid, hvor den religiøse ekstremisme fører til vold rundtomkring i Europa, og hvor også Neds egen hjemby, den gamle katedralby Kingsbridge, er præget af religiøse stridigheder. Gamle venskaber og loyalitetsbånd smuldrer, og selv befinder Ned sig på den forskete side i forhold til den pige, han længes efter at giftes sig med, Margery Fitzgerald. 

Dengang som nu er den sande fjende ikke de stridende religioner, men kampen står mellem dem, der går ind for frisind og tolerance, og de tyranner, der vil underlægge alle andre deres syn på verden - koste hvad det vil. 



Hvor er det fantastisk at genbesøge Kingsbridge og følge generationerne endnu engang.
Jeg havde brugt en weekend på at skrive EPR (eksamensprojekt) om katolikker og protestanter, og synes jeg havde brug for noget andet og noget dejligt skønlitteratur - hvad jeg så lige havde overset i farten, var at bogen netop omhandler katolikker og protestanter 😂 Men hva' jeg fik stadig en god pause fra projektet.

Bogen er for mig lige hvad jeg havde håbet uden at kunne beskrive det med ord. Jeg synes at hele Elizabeths tid i England er ret fascinerende og synes det er en utrolig god beskrivelse og fortælling. Follett kan jo bare det med ord, og hele generationen med Fitzgerald familien synes jeg er fantastisk! Når små ting fra de to tidligere bøger, bliver nævnt bliver jeg lige taget tilbage til dem med et glædeligt gensyn!

Der var nogle små ting som jeg synes var ret forudsigende, og som går igen i de 3 bøger, men jeg synes på den anden side det er med til at skabe en god råd tråd igennem serien, og er kun en lille detalje.
Historien er velskreven og en god mængde af fakta og fiktion blandet sammen!
Hele anmeldelsen er skrevet baseret på MIN mening og MIN opfattelse af bogen.


Kommentarer

Populære opslag